071 5760 858
Wij zijn een SCOL school
Home Onze school Vier keer wijzer

Vier keer wijzer

Vanaf groep 3 maken wij gebruik van vier keer wijzer voor de wereld oriënterende vakken.
In groep 3 en 4 wordt gewerkt met thema’s rond natuur, techniek, aardrijkskunde en geschiedenis. Vanaf groep 5 zijn dit voor al aardrijkskunde en geschiedenis thema’s.
Hierbij gaan we uit van de visie dat leren moet plaats vinden in een zinvolle en betekenisvolle context die aansluit bij de beleving van het kind. Wij gaan uit van twee principes: Trainen en beleven.
Binnen de thema’s worden drie belangrijke interventies gehanteerd:

  • Groep gerichte leerkracht les
    De leraar is er voor het vonkje, voor de samenhang, voor de intermenselijke relaties en voor de persoonlijke diepgang van ieder kind. Minimaal eenmaal per week geeft de leerkracht zijn of haar thema les naar aanleiding van de vooraf gestelde leerdoelen. Tijdens de thema les vertelt de leerkracht het verhaal, nodigt een deskundige uit, organiseert een excursie, houdt een kringgesprek, benut zijn digitale schoolbord, vertelt zijn belevenissen, geeft instructie, enz.
  • Keuzemomenten
    Gedurende een aantal momenten per week hebben de kinderen de gelegenheid om op hun eigen manier en vanuit eigen talenten (intelligenties) het thema verder te verkennen, te onderzoeken en te ervaren.
  • Rijke leeromgeving
    Bij echt adaptief werken moeten we ook tegemoet komen aan de verschillen tussen kinderen, zodat zij hun talenten kunnen benutten. We kunnen in een rijke leeromgeving niet volstaan met een leesboek, werkboekje of computerprogramma. Maar kijken ook naar allerlei andere materialen.

We volgen daarbij vier stappen.

  • De V van Vragen
    Naast de vastgestelde vragen mogen kinderen ook hun eigen vragen formuleren m.b.t. het thema.
  • De I van Ik
    We staan stil bij de voorkennis van de kinderen: “Wat weet ik al?” Ze weten vaak al veel van een onderwerp en kunnen die kennis met elkaar gebruiken.
  • De E van Experimenteren
    Er is ruimte voor de talenten (intelligenties) van de kinderen zelf. Zij benaderen hun eigen vragen op hun eigen manier. Een rijke leeromgeving is daarbij heel belangrijk.
  • De R van Resultaat
    Het thema eindigt met het meten van de resultaten. De resultaten zijn de antwoorden op de vastgestelde antwoorden op de leervragen van de kinderen. De kinderen presenteren hun werk aan elkaar.

Lees meer op vierkeerwijzer.nl.

Pin It on Pinterest

Share This